معاون فرمانداری تهران: روند طرد اتباع غیرمجاز کند شده است پهپاد ایرانی که ابرها را به گریه می‌اندازد هفته آینده ایران غرق در باران می‌شود! ۱۵ مجرم در یک هفته هدف گلوله پلیس قرار گرفتند رئیس قوه قضائیه: "بی‌عفتی و بی‌حجابی" دیگر نباید ادامه یابد/ هیچ‌کس وضع موجود را نمی‌پسند‌د سخنگوی قوه قضائیه: پیشگیری اجتماعی را از سرچشمه‌ها آغاز کنیم وزیر علوم: بسیاری از پروژه‌های دانشجویی به تجاری‌سازی رسیده‌اند هیاهوی بلک فرایدی در شمال ایران/ جمعه سیاه چگونه پول شما را می‌بلعد؟ تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران اعمال ممنوعیت تردد حتی برای دارندگان طرح ترافیک وزیر آموزش و پرورش: این وزارتخانه در ۴۶ سال گذشته اولویت دولت‌ها نبوده فراخوان استخدام در فراجا + شرایط  صدور هشدار جدید هواشناسی؛ آغاز تشدید آلودگی هوا در ۹ کلانشهر از فردا خبر خوش برای متقاضیان دریافت مجوز وکالت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: تهران در شدیدترین اپیزود آلودگی هوا قرار دارد آناکوندای ۱۲ میلیون‌ساله؛ مار غول‌پیکری که هرگز کوچک نشد

در گرمای ۴۰ درجه بندرعباس، با آتش ۱۴۰۰ درجه‌ای جنگیدیم

 رئیس کارگروه آتش نشانی کشور با اشاره به اینکه دمای انفجار در بندر شهید رجایی ۱۴۰۰ درجه بود، گفت: ۱۵ ساعت کنترل حریق اصلی و ۴۸ ساعت اطفای کامل زمان برد. 
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 04
کد خبر: ۲۷۷۱۷۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ قدرت الله محمدی رئیس کارگروه آتش نشانی کشورضمن تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه انفجار شهید تسلیت می‌گوید گفت: در روز حادثه، من از تلویزیون خبر انفجار بندر شهید رجایی را دنبال می‌کردم که دقایقی بعد، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بنده تماس گرفت و از من خواست با تیمی از آتش نشانان حرفه‌ای به بندرعباس اعزام شویم.

محمدی گفت: من به همراه جلال ملکی سخنگوی سازمان، به دنبال بهترین مسیر برای رسیدن فوری به محل حادثه بودیم و سرانجام تصمیم گرفتیم با اولین پرواز به سمت قشم و سپس از راه دریایی به بندرعباس برسیم و اینچنین ما حدود ساعت ۵ عصر به محل حادثه رسیدیم.

وی با اشاره به خاص بودن این حادثه افزود: این حادثه، متفاوت‌ترین حریقی بود که تاکنون ما در کشور شاهد آن بودیم. حجم و گستردگی آتش، نوع حریق، دمای هوا و دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگرادی حریق و دودهای کیلومتری که به آسمان کشیده شده بود این حریق را از سایر عملیات‌های ما متمایز می‌کرد.

محمدی ادامه داد: این حادثه، به یک بحران تبدیل شده بود و برای مدیریت آن چندین استان شامل استان‌های فارس، کرمان، یزد، تهران و هرمزگان همکاری داشتند. همه شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفت نیز پای کار بودند. همچنین منسجم کردن این همه نیرو از استان‌های مختلف در آن شرایط سخت و استرس زا واقعاً کار دشواری بود که الحمدلله انجام شد.

محمدی در یک برنامه تلویزیونی درباره نوع حریق گفت: حریق‌ها در این حادثه، در کانتینرهای بسته اتفاق می‌افتاد، یعنی گوشه‌ای از کانتینر در بسته آتش گرفته بود و بخشی از کانتینر را سوراخ کرده و شعله‌ها به بیرون می‌زد و به سایر نقاط سرایت می‌کرد. در هر کدام از این کانتیرها نیز وسایل مختلفی نگهداری می‌شد، مثلاً در بعضی از آنها مواد غذایی، لوازم خودرو، قیر و غیره نگهداری می‌شد.

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم حریق‌ها را خاموش کنیم اولاً باید می‌دانستیم درون هر کانتینر چیست تا بدانیم با چه روشی می‌توان آن را خاموش کرد. زیرا آنقدر دمای هوا و حریق زیاد بود که آب روی کانتینرها بخار می‌شد و اصلاً خاموش نمی‌شد. به عنوان مثال در کانتینری که قیر نگهداری می‌شد، نمی‌شد از آب استفاده کرد. بر همین اساس، ما باید کانتینرها را در ابتدا باز می‌کردیم و بعد برای اطفای حریق اقدام می‌کردیم.

وی ادامه داد: در این حادثه، ۱۵ ساعت کنترل حریق اصلی و ۴۸ ساعت اطفای کامل زمان برد، همچنین چهار مرتبه سناریو عملیاتی را تغییر دادیم تا در دمای ۴۰ درجه‌ای بندرعباس بتوانیم این بحران را کنترل کنیم.

محمدی گفت: آتش نشانان واقعاً جانانه وارد حریق‌ها می‌شدند تا بتوانند حریق را کنترل کنند. در این مدت، چندین انفجار در فاصله ۵ متری آتش نشانان رخ داد و ما هیچ راهی جز نفوذ نداشتیم اما همه همکارانم با شجاعت تمام در دل آتش بودند و سرانجام با تمام تلاش‌های همکارانم در سراسر کشور، حریق کاملاً اطفا شد./مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار